Systemteknik Ab
AX-22270 Eckerö
info@systemteknik.fi
+358 (0)457 342 7890

Affärssystem för uppköpare
Läs mer...


Internet systemteknik.fi
Powered by Google

Åkerdalen 5.0
Affärssystem för uppköpare.
Administrera inköp och försäljning enkelt och smidigt med Åkerdalen Affärssystem 5.0. Läs mer...
Inköpssystem för djuruppköpare och slakterier
Spårbarhet och kvalitetssäkring  är två parametrar för en lyckad inköpsrutin. Läs mer om detta och om livsmedels-säkerhet...
 
Inköpssystem för Er verksamhet
Genom sin flexibla struktur kan programmet enkelt anpassas till att göra komplexa beräkningar baserat på kvalitets- och andra normer som används. Läs mer...
Startsida Tjänster Produkter Företaget Kontakt

 

Du är här: systemteknik.fi /  >
 

Innehåll i Åkerdalen Affärssystem 5 version 1.0

Översikt

INVEST – Värdeandelssystem
PRODUCT – Produkter
PROCURE – Inköp
PROCURE – Inköp
SALES – Försäljning
DELIVER - Leverans
ACCOUNT – Redovisning och reskontror
BANK - Bankkonton
GLOBAL – Globala referensdata
ACCESS – Behörighetskontroll

Alandica Tilläggsmoduler
Integration med andra system
speciella egenskaper

Teknologisk vision
Systemarkitekturvision

INVEST – Värdeandelssystem

PRODUCT – Produkter

 

 

SALES – Försäljning

DELIVER - Leverans

ACCOUNT – Redovisning och reskontror

BANK - Bankkonton

GLOBAL – Globala referensdata

ACCESS – Behörighetskontroll

Alandica Tilläggsmoduler

Integration med andra system

speciella egenskaper

Teknologisk vision

Systemarkitekturvision

 

     
     
  PROCURE – Inköp  
     

Översikt

Åkerdalen Affärssystem kommer att byggas med ett antal datatjänster som använder sig av modernaste relationsdatabasteknologi för att lagra data. Till dessa tjänster kommer olika användargränssnitt för olika typer av klienter – eller terminaler – att utvecklas.

Gränssnitten till, och mellan, dessa tjänster kommer att bestå av XML meddelanden, vilkas uppbyggnad kommer att vara öppet tillgängliga för alla som vill integrera med Åkerdalen Affärssystem. Vad beträffar funktionaliteten i de olika delsystemen så skall denna motsvara och utöka den som funnits i Systemteknik Ekonomiprogram.

Kapabilitetsmodell

Nedanstående bild visar vilka kapabiliteter, eller förmågor, som företag inom sektorn primärnäringarnas inköps- och förädlingsled behöver. I modellen är de förmågor som omfattas av systemet i version 1.0 markerade med ljusröd färg.



Tjänster i Åkerdalen Affärssystem 5.0

INVEST – Värdeandelssystem

INVEST tjänsterna administrerar en koncerns ägarintressen i form av t.ex. aktier och andelar. Modulen hanterar ägare, värdepapper, portföljer, emissioner, dividender, räntor och redovisningar. INVEST kan komma att användas i tre olika sammanhang:

  •  Som värdeandelssystem för att administrera ägarnas andelar i företaget
  •  Kapitalförvaltning för de värdepapper företaget innehar i andra företag och institutioner
  •  Börshandelssystem (lokalbörs)

I värdeandelssystemet skall även finnas möjlighet till prestationsbaserade tillägg vid beräkningen av dividender och räntor.

 Företagsregister
 Värdepapper
 Mäklare
 Ägarregister
 Portföljhantering
 Värdepappershandel
 Dividender
 Emissioner
 Redovisning och rapportering

Värdepapper

 Värdepapperstyper
 Egenskaper
 Nummerserier
 Portföljhantering
 Utskrift av aktiebrev / andelsbevis

Värdepappershandel

 Köp- och säljtransaktioner
 Kommissioner
 Journal
 Kontoutdrag

Dividend

 Dividendberäkning aktier
 Andelsräntor
 Utbetalning
 Specifikation
 Journal
 Ägare till årsanmälan

Emission

 Nyemission
 Fondemission
 Journal
 Specifikation

Tilläggsmoduler

 Andelsräntor prestationstillägg
 Emissionskalkyler
 Integration med Savcor Puha



PRODUCT – Produkter

I denna tjänst hanteras allt som har med produkters egenskaper utveckling och förädling att göra. I den första versionen av systemet så kommer här att finnas produktkoder, produktinformation samt produkters egenskaper.

 Produktkoder
 Produktgrupper
 Produktinformation och egenskaper
 Används av Inköp och Försäljning

PROCURE – Inköp

Denna tjänst hanterar anskaffningen av produkter och råmaterial för förädling; leverantörer, avtal, transportplanering, inköp och avräkningar. Denna tjänst kommer att få en utformning som är anpassad för råvaruinköp, särskilt inom primärnäringarna, där förfarandet med avräkning gentemot leverantörer är vanligt.

Till inköpstjänsten kommer även speciella rutiner och redovisningar, i första hand för slakterier och inköpare av frukt och grönsaker. Dessa tillägg benämnes LiveStock och HortiCult. Redovisningar och rutiner för andra sektorer kan läggas till i senare versioner av systemet.

 Dagliga rutiner
 Grundregister
 Rapporter

Inköp – dagliga rutiner

 Leveransavtal
 Anmälan
 Transportplanering
 Inleverans
 Avräkning och journal
 Utbetalning och journal

Inköp - Grundregister

 Leverantörer
 Klasser
 Inköpspriser
 Pristillägg och -avdrag
 Lägenhetsregister

LiveStock (slakteri) tilläggsmoduler

 Djurbesättningar
 Fråga öron
 JSM integration med EU:s ID register
 JSM Frends/4 överföring

LiveStock - Rapporter

 Anmälan JSM
 Invägningsrapport
 Årssammandrag lantbruksinkomst
 Invägningsrapport klasser
 ID rapport
 Inköp antal och vikt per leverantör
 Slaktintyg
 Graf bruttoinvägning
 Anmälan fördelning enligt EUROP

HortiCult (frukt och grönsaker) Tilläggsmoduler

 Odlingsarealer

HortiCult Rapporter

 Årssammandrag lantbruksinkomst
 Inköpsrapport klassfördelning

SALES – Försäljning

I SALES hanteras kunder, prislistor och registreras order som sedan faktureras efter det att dessa levererats. Leverans hanteras i DELIVER tjänsten.

 Order
 Fakturering
 Fakturajournal
 Grundregister

 Grundregister

 Kunder
 Distributörer och agenter
 Prislistor
 Avtal

Fakturering

 Direktfaktura
 Samlingsfaktura
 Samlingsfaktura via distributör
 Fakturajournal
 

DELIVER - Leverans

Leveranstjänsterna omfattar transportplanering, packning, utleverans och leveransdokumentation såsom följe- och fraktsedlar. SALES och DELIVER tjänsterna är tekniskt separerade men kommer att utnyttja varandra för att skapa ett smidigt flöde i användargränssnittet.

 Leveransplanering
 Transportbokning
 Plocklista
 Packning
 Följesedel
 Fraktsedel
 Tulldokument
 Lastning

Grundregister

 Transportörer
 Fordon
 Turlistor
 Emballage
 Pallar
 

ACCOUNT – Redovisning och reskontror

Alla de föregående tjänsterna kommer att producera journaler som ”konsumeras” av ACCOUNT tjänsten. Denna tjänst tillhandahåller valutornas internkurser och kontoplaner och bokför journalerna i dagbok och huvudbok. Faktureringstjänsten i SALES kommer att producera fakturadata som konsumeras av kundreskontratjänsten och avräkningsdata kommer att konsumeras av leverantörsreskontratjänsten.

Leverantörsreskontratjänsten används även för att administrera alla övriga leverantörers fakturor, attester, kontering och utbetalning.

Till ACCOUNT hör också en BANK tjänst som är integrerad med bankernas datasystem. Den är ansvarig för att hämta kontoutdrag, kontosaldon, skicka betalningar och hämta referensbetalningar.

I ACCOUNT finns naturligtvis också tjänster för att producera saldo-, boksluts- och momsrapporter.

Till ACOUNT finns också en Alandica tjänst för redovisning av skattegränshandel.

 Företagsuppgifter
 Valutornas internkurser
 Kontoplaner
 Redovisningsperioder
 Redovisning
 Leverantörsreskontra
 Kundreskontra
 Bankkonton

Redovisning

 Dagbok
 Huvudbok
 Transaktionsregistrering
 Journalinläsning
 Avstämning
 Saldorapporter
 Bokslutsrapporter
 Konsolidering
 Momsredovisning

Kundreskontra

 Fakturaregistrering
 Journalinläsning
 Kontering
 Inbetalningar
 Inbetalningsjournal
 Kundreskontrajournal
 Påminnelser
 Inkasso

Leverantörsreskontra

 Fakturaregistrering
 Journalinläsning
 Kontering
 Attest
 Betalningsplanering
 Utbetalning
 Utbetalningsjournal
 Leverantörsreskontrajournal

BANK - Bankkonton

 Hämta kontoutdrag
 Hämta kontosaldon
 Hämta referensinbetalningar
 Skicka inhemska betalningar
 Skicka utlandsbetalningar
 Skicka dividender och räntor
 Skicka löner
 

GLOBAL – Globala referensdata

I denna tjänst finns allmänna register som är gemensamma för alla tjänster och företag såsom:

 Valutor
 Landskoder
 Nationaliteter
 Kommun, stat och distrikt
 Postnummer
 Skattesatser
 Myndigheter
 Koncernkontoplan
 Globalt adressregister
 Globalt kontaktregister
 Global telefonkatalog
 Tull och skattekoder
 Rapportdefinitioner och parametrar

ACCESS – Behörighetskontroll

I denna tjänst sker validering av användare och deras behörigheter.

 Förhindrar obehörig åtkomst till information
 Globalt tjänsteregister
 Användargrupper
 Samarbetsgrupper mellan företag
 Terminaler
 Användare
 Behörighetskontroll
 Alla tjänster måste använda ACCESS tjänsten för att få tillgång till information!

Alandica Tilläggsmoduler

 Ombudsmoms
 Gränshandelsdeklaration

Integration med andra system

Målsättningen med att integrera system är att skapa ett automatiskt flöde av transaktioner för att undvika dubbelarbete och därmed sänka kostnaderna för dessa transaktioner. Genom att transaktioner flödar elektroniskt mellan systemen så undviker man även fel som beror på missförstånd och felregistreringar i mellanleden.
Kesko integration

Försäljnings- och leveranstjänsterna kommer att få integrationsgränssnitt för:

 Online beställningar från butiker vilka förmedlas via livsmedelskedjornas datasystem
 följesedlar som skickas elektroniskt
 Fakturor som skickas elektroniskt

Integration med transportörer

Det har diskuterats ifall man kunde skicka fraktsedlar och tulldokument elektroniskt och det skall utredas inom ramen för projektet. Även tullen är en aktör i denna integration.
 

Integration med banker

Bankerna har idag färdiga system för integration via filöverföring.

Jord- och skogsbruksministeriet

Rapporten om inköp skall skickas till jord och skogsbruksministeriet och systemet kommer att ha rutiner för att göra detta såväl elektroniskt som med utskrifter.
 

Visioner om speciella egenskaper i Åkerdalen Affärssystem

Nedanstående visioner tar tillvara de egenskaper som fanns i Systemteknik Ekonomiprogram och kompletterar med nya egenskapsvisioner.
 

Valuta

Tjänsterna skall hantera affärer gjorda i olika valutor. För redovisning mot referensvaluta i huvudboken används internkurser vilka bestämmes av ekonomiavdelningen.
 

Fritt öppna periodgränser

Redovisningstjänsten skall inte begränsa bokföring i olika perioder, t.ex. vid månads- och årsskiften. Olika företag i systemet skall kunna ha olika redovisningsperioder.
 

Spårbarhet

Kravet att kunna dokumentera produkternas ursprung och kvalitet ökar för varje år. Systemet måste utformas så att denna spårbarhet kan garanteras.

Flerföretagsmodell

Det skall gå att ha data för flere företag i samma system. Detta görs genom att varje företag har en egen uppsättning databaskataloger i servern och vid inloggning anger användaren vilket företag som han eller hon vill arbeta med så kopplas rätt databas till applikationen.

Koncernkonsolidering

I det fall att flere företags redovisning behöver konsolideras så kan detta ske till en gemensam databas. Det som i så fall konsolideras är respektive företags kontosaldon vars kontonummer översätts till koncernkontoplanen i globala referensdata.
 

Fri tilläggsinformation

Det skall vara möjligt för systemadministratören att lägga till fält för tilläggsinformation till grundregister såsom kunder, produkter, leverantörer, konton etc. Denna funktionalitet finns i bl.a. Oracle Financials och benämnes där ”Flexfields”.

Man kan även använda sig av fri tilläggsinformation för att enkelt göra anpassningar i systemet utan att behöva förändra strukturen i databasen. Tilläggsinformationen kan sedan användas i rapporter och beräkningar.
 

Användargränssnitt – ViewBoard

Det dagliga arbetet sker via ett användargränssnitt som vi har valt att kalla för ViewBoard. Denna bild visar data om t.ex. kunder, order och produkter i en matris och för att markera olika status används färger, bakgrundsfärger och typsnitt. På detta sätt skall man på ett ögonblick få en totalbild på verksamheten i alla lägen. Det skall vara enkelt att växla mellan olika vyer, för det är typiskt att en användare arbetar både med inköp, försäljning och leverans på en och samma gång. Man skall också enkelt kunna navigera i tidsled, t.ex. genom flikar som betecknar veckodagar.

Nedan visas skärmbilder från version Alfa 1 av inköpsvyn.

Visa hela bilden.

I denna vy ser vi leverantörerna listade till vänster och en produktmatris. Nedan och till höger kommer summerad information. I den färdiga versionen kommer summeringar av rader och kolumner att visas.

Visa hela bilden.

I denna vy ser vi inköpstransaktioner med detaljer och prissättning.

Det är mycket enkelt att välja ut vilken information som skall visas, för en vissa veckodagar, transaktioner, leverantörsgrupper, produktgrupper och datumintervall.
Kontroll på verksamheten – DashBoard

DashBoard, eller Instrumentpanelen, är en applikation som läser saldodata över tiden från huvudboken och försystemen och presenterar i grafisk form. Dels presenteras det senaste värdet i form av en mätare och historiken som en graf och dels kan förhållandet mellan olika värden visas som tårtdiagram och jämförelser med stapeldiagram. Eftersom även DashBoard är en tjänst, kan t.ex. saldouppdateringen i redovisningen skicka ett meddelande till DashBoard så att den kan uppdateras i realtid.

Teknologisk vision

Nu är tiden den rätta för att satsa på ny teknologi som tillhandahålls av bland andra Microsoft för att kunna genomföra visionen.

En viktig del i detta är att bygga systemen runt en tjänstebaserad arkitektur (Service Oriented Architecture – SOA). Denna arkitektur bygger på ett antal oberoende tjänster som är dataprogram vilka utbyter information genom att skicka väl definierade meddelanden mellan varandra. Dessa meddelanden är helt textbaserade och är formaterade enligt XML standarden. Det innebär att meddelanden lätt kan överföras i nätverket, även externt över Internet. Vidare innebär detta att systemen blir flexibla och kan integreras med andra system och kommande funktioner i Åkerdalen Affärssystem.

En stor fördel med en tjänstebaserad arkitektur är att automatiska processer kan byggas in i systemen vilket är en förutsättning för att få ner transaktionskostnaderna. Genom att återanvända tjänster vid utvecklandet av nya, så får man dessutom ner utvecklingstiden vilket bidrar till systemanvändarnas rörlighet då marknadens behov ändras.

En annan fördel med en meddelandebaserad tjänstearkitektur är att förändringar i en tjänst inte kan påverka andra tjänster så länge man ser till att meddelandestrukturen är kompatibel. Detta är enkelt att åstadkomma då nya datastrukturer kan tillfogas vilka kan tas om hand av nyare tjänster medan gamla tjänster fortsätter att fungera enligt tidigare struktur. Detta leder givetvis till en bättre kvalitet samtidigt som det möjliggör att tjänster kan utvecklas parallellt.

Systemarkitekturvision

Följande skiss visar hur användargränssnittet kommunicerar med tjänster som i sin tur kommunicerar med varandra och förmedlar information via så kallade affärsobjekt. Dessa affärsobjekt hämtar och lämnar information i databasen samt utför sammanställningar, beräkningar och valideringar.



Arkitekturens komponenter

Arbetsstation

I arbetsstationen körs den programvara som presenterar ett så kallat rikt användargränssnitt. Detta gränssnitt är optimerat för ett smidigt och snabbt arbetsflöde för komplexa transaktioner. En egenskap för detta är att alla funktioner kan styras med tangentbordet och att programmet har full kontroll. Typiska komponenter är Windows formulär, menyer och rapporter.

Normalt används denna typ av gränssnitt av företagets interna användare eftersom det kan behövas en utbildningsinsats innan systemet tas i bruk men sedan är vinsten i arbetstid och flexibilitet desto större.

En arbetsstation kan också ersättas av en terminalserver som är ett fleranvändarsystem som presenterar användargränssnittet över nätverket på så kallade tunna klienter. Detta görs vanligen för fjärranslutna användare vars nätbandbredd är begränsad.

I Åkerdalen affärssystem inför vi ett Windowsbaserat formulärgränssnitt som vi kallar ViewBoard.

Web server

I webservern finns lagrat HTML dokument som kan läsas över Internet med webläsare så som Internet Explorer eller Firefox. Dessa HTML dokument kan skicka information till tjänster på liknande sätt som arbetsstationernas Windowsapplikationer. Eftersom servern har en begränsad kontroll över webläsarens sätt att presentera information så lämpar sig detta för användargränssnitt som är enkelt uppbyggda. Det innebär ofta att det tar längre tid att utföra en arbetsuppgift men i gengäld krävs ingen eller minimal utbildning. Detta är lämpligt att använda för presentation, marknadsföring och enkla självserverings applikationer som riktar sig till (många) externa användare.

Externt system

Ett externt system kan kommunicera med systemets tjänster på samma sätt som arbetsstationer och web servrar om det använder standardtekniker för webtjänster med XML meddelanden. XML meddelanden skickas på samma sätt som vanliga websidor, det vill säga över HTTP protokollet. Detta innebär att säkerhet blir viktigt och det löser man genom åtkomstkontroll i brandväggar, kompletterat med certifikat och kryptering där säkerheten är extra viktig, t.ex. vid penningtransaktioner.

Brandvägg

Brandväggens uppgift är att förhindra obehöriga system att kommunicera med företagets system. Detta görs genom att upprätta åtkomstlistor som talar om vilka systemadresser och protokoll som får tillträde. Vidare har brandväggen ett antal funktioner för att förhindra kända sätt att komma bryta sig in i systemen, t.ex. mot ”IP spoofing” som innebär att ett system kapar en godkänd adress. En viktig uppgift för brandväggen är också att logga intrångsförsök så att man kan spåra dessa.

System

Serversystemet har program som är indelade i tre nivåer; tjänster, affärsobjekt och databaser.


Tjänster

 

Dessa program tar emot och lämnar information i form av XML meddelanden. Tjänsterna anropar affärsobjekten vilket sker med normala objektorienterade metoder. Tjänster kan även anropa varandra och utbyter då XML meddelanden på samma sätt.

Denna skiss visar hur en tjänst tar emot XML dokument eller meddelanden och anropar affärsobjekten som returnerar objekt av typen ”dataset”. Ett svarsmeddelande sammanställs med information och returneras.
Affärsobjekt

Dessa objekt har till uppgift att lagra och sammanställa information från databaser och andra datakällor. Objekten lämnar ifrån sig returvärden, objekt eller som  dataset för komplexa strukturer eller kollektioner för enklare strukturer.


Databaser

Databaser har till uppgift att lagra information i form av tabeller och kolumner. I databasen finns även relationer mellan tabellen som garanterar datats integritet.

Teknologisk bas

Den teknologi som vi bygger systemet med baseras på följande komponenter

  •  Inledningsvis .NET ramverk 2.0
  •  Microsoft Visual Studio 2005 utvecklingsmiljö
  •  Microsoft SQL Server 2005 relationsdatabas
  •  Microsoft Windows Server 2003 och senare Vista Server (Longhorn)
  •  XML meddelandestruktur

.NET är Microsofts ramverk av programkomponenter, utvecklingsverktyg och teknologier som används som byggstenar i dagens och morgondagens programvaror såsom operativsystem, databaser, informationssystem, affärssystem, kontorsapplikationer och mobila lösningar.

Speciellt relationsdatabasen SQL Server 2005 är en viktig komponent eftersom den har några nya egenskaper som kommer att behövas i Åkerdalen Affärssystem 5. Det ena är ”Readers Do Not Block Writers” funktionen som är mycket viktig för att minimera låsningar i databasen. Denna brist är ett problem i nuvarande version av SQL Server. Den andra viktiga egenskapen är att man i SQL Server 2005 kommer att kunna skriva program som körs inne i databasen, så kallade lagrade procedurer, med samma programmeringsspråk som i applikationsserver och klienter. Detta gör att funktionaliteten i databasen kan utökas till helt nya nivåer. Det tidigare programmeringsspråket för så kallade lagrade procedurer Transact SQL har inte samma funktionalitet.

Systemteknik är certifierad .NET arkitekt och affärspartner med Microsoft.